Brev:
Mad er en kamp - 7 mdr.
22. april 2017
Alder:
7 mdr.
Mad er en kamp - 7 mdr.
Hej Helen.
Min datter blev født 3,5 uge for tidligt ved planlagt kejsersnit (pga komplikationer ned min diabetes). Hun er nu 7,5 måneder.
Hver dag er lidt en kamp når hun skal have mad(grød, rugbrødshapsere), da hun ikke er særlig interesseret i maden. Nogen dage går det godt, og hun spiser fint det grød jeg selv har lavet eller pulvergrød, men de fleste dage lukker hun munden helt sammen og drejer hovedet væk samtidig med at hun bliver pylret.
Jeg synes selv jeg har prøvet ALT for at gøre maden og selve situationen interessant for hende. Hun vil meget gerne have frugtgrød, så det forsøger jeg at holde lidt igen med. Da hun startede på skemad var jeg meget opmærksom på ikke at give hende frugtgrød i starten, da jeg har læst at de så kun vil have det. Hun blev ammet indtil hun var 2 måneder, og har derefter fået MME. Hun har aldrig været en sulten baby - der skal helst gå 4 timer mellem hvert måltid før hun er sulten igen, og hun har aldrig spist det hun skulle (ifølge anbefalingerne).
Jeg giver hende altid noget mad hun selv kan sidde og undersøge og putte i munden, men synes heller ikke det har virkning. Lige nu starter hun dagen med en flaske(50-100 ml MME) omkring kl 8, derefter er hun sulten ca kl 11:30-12 hvor hun får havregrød med æble eller andet grød og nogen gange rugbrød med leverpostej eller torskerogn mm. Så er hun lidt sulten igen kl ca 15:30, hvor hun endten får lidt MME eller lidt rugbrød og noget frugt. Aftensmad kan svinge mellem kl 17:30 og 18:30, da det er forskelligt hvor sulten hun er. Her får hun kartoffelmos med grøntsager, lidt kød og frugtmos til dessert.
Hun slutter af med en flaske(250 ml MME) kl 19-19:30 hvorefter hun sover. Hun får en flaske i løbet af natten. Alle tidspunkterne til måltiderne svinger meget, da hun ofte ikke vil have noget, og jeg skal "snyde" hende lidt med frugtmos ovenpå maden eller lign. Det har været sådan lige siden vi begyndte på skemad (fra da hun var 5 måneder), og jeg kan ikke rigtig forstå at hun stadig ikke finder maden interessant. Det ender tit med at hun bliver pylret og ked af det, og det vil jeg jo rigtig gerne undgå. Alle råd modtages med kyshånd!!
Venlig hilsen
Marie