Mad er en kamp - 7 mdr.

22. april 2017

Alder:
7 mdr.

Mad er en kamp - 7 mdr.

Hej Helen.

Min datter blev født 3,5 uge for tidligt ved planlagt kejsersnit (pga komplikationer ned min diabetes). Hun er nu 7,5 måneder.

Hver dag er lidt en kamp når hun skal have mad(grød, rugbrødshapsere), da hun ikke er særlig interesseret i maden. Nogen dage går det godt, og hun spiser fint det grød jeg selv har lavet eller pulvergrød, men de fleste dage lukker hun munden helt sammen og drejer hovedet væk samtidig med at hun bliver pylret.

Jeg synes selv jeg har prøvet ALT for at gøre maden og selve situationen interessant for hende. Hun vil meget gerne have frugtgrød, så det forsøger jeg at holde lidt igen med. Da hun startede på skemad var jeg meget opmærksom på ikke at give hende frugtgrød i starten, da jeg har læst at de så kun vil have det. Hun blev ammet indtil hun var 2 måneder, og har derefter fået MME. Hun har aldrig været en sulten baby - der skal helst gå 4 timer mellem hvert måltid før hun er sulten igen, og hun har aldrig spist det hun skulle (ifølge anbefalingerne).

Jeg giver hende altid noget mad hun selv kan sidde og undersøge og putte i ...

Annonce

... munden, men synes heller ikke det har virkning. Lige nu starter hun dagen med en flaske(50-100 ml MME) omkring kl 8, derefter er hun sulten ca kl 11:30-12 hvor hun får havregrød med æble eller andet grød og nogen gange rugbrød med leverpostej eller torskerogn mm. Så er hun lidt sulten igen kl ca 15:30, hvor hun endten får lidt MME eller lidt rugbrød og noget frugt. Aftensmad kan svinge mellem kl 17:30 og 18:30, da det er forskelligt hvor sulten hun er. Her får hun kartoffelmos med grøntsager, lidt kød og frugtmos til dessert.

Hun slutter af med en flaske(250 ml MME) kl 19-19:30 hvorefter hun sover. Hun får en flaske i løbet af natten. Alle tidspunkterne til måltiderne svinger meget, da hun ofte ikke vil have noget, og jeg skal "snyde" hende lidt med frugtmos ovenpå maden eller lign. Det har været sådan lige siden vi begyndte på skemad (fra da hun var 5 måneder), og jeg kan ikke rigtig forstå at hun stadig ikke finder maden interessant. Det ender tit med at hun bliver pylret og ked af det, og det vil jeg jo rigtig gerne undgå. Alle råd modtages med kyshånd!!

Venlig hilsen
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor